هنگام شروع جستجوی شغل، هدف شما این است که اعتبار خود را به اندازه کافی قوی کنید تا شما را برای مصاحبه شغلی انتخاب کنند (برندسازی شخصی). هنگامی که به یک مصاحبه شغلی رسیدید، می توانید خود را به مصاحبه کننده بفروشید و با اطمینان خاطر نشان کنید که یک نامزد استثنایی هستید. با این حال، قبل از آن، آنچه در رزومه و متن ایمیل ارسالی بهمراه رزومه شما وجود دارد، زمینه ای است که شما را برای مصاحبه انتخاب کنند.
یکی از بهترین راهها برای دستیابی به این هدف، برندسازی (یا بهبود برند) برای خود در صورت لزوم است، برند شما نشان می دهد شما برای مشاغلی که هدف آن هستید، مناسب هستید.
برند شخصی چیست؟
برندینگ شخصی (اگر هنوز روی ایجاد یک برند کار نکرده اید) یا تغییر/بهبود برند (اگر به فکر تغییر مسیرشغلی هستید) به این معنی است که تصمیم بگیرید در چه مسیر شغلی فعالیت کنید و همچنین اعتبار، تخصص و آنچه که برای دایره حرفه ای اطرافتان قابل مشاهده است را تنظیم کنید.به گونه ای که نشان دهید مناسب برای موقعیت شغلی خاصی هستید.
برندسازی شخصی را چطور باید شروع کرد
اولین قدم در ایجاد یا تغییر برند شخصی شما این است که مشخص کنید می خواهید آن برند چه چیزی را نمایندگی کند. دوست دارید چه نوع شغلی داشته باشید؟ آیا دوست دارید یک شغل جدید در نقش مشابه یا همان شغل در یک صنعت متفاوت داشته باشید؟ اگر چنین است، این یک به روز رسانی نسبتا آسان برای برند شخصی است. اگر به دنبال تغییر شغل هستید، باید زمان و انرژی بیشتری را برای تغییر برند خود صرف کنید.
- خودتان را جستجو کنید خودتان را در گوگل جستجو کنید و قبل از شروع هر تغییری نتایج را بررسی کنید. شما می خواهید ببینید که چگونه اطلاعات فعلی موجود در مورد شما شخصیت حرفه ای شما را منعکس می کند و مطمئن شوید که به وضوح نشان می دهد که در کجای مسیر شغلی خود هستید و به کجا می خواهید بروید. از زاویه دید یک مدیر استخدام به آن نگاه کنید تا ببینید چه روایتی از رزومه خود به اشتراک گذاشته اید.
- برنامه ریزی کنید این مهم است که بدانید چگونه می خواهید به جایی که می خواهید برسید. آیا حرفه شما به تغییر نیاز دارد؟ آیا به مهارت ها یا گواهینامه های جدید نیاز دارید؟ یا می توانید برند خود را تغییر دهید و آن را به گونه ای به روز کنید که برای جایی که می خواهید بروید مناسب باشد؟ لیستی از کارهایی که باید قبل از شروع انجام دهید تهیه کنید. کارهایی وجود دارد که می توانید در شغل فعلی خود انجام دهید تا خود را برای موفقیت در شغل بعدی آماده کنید. اگر حرفه شما نیاز به یک بازسازی اساسی دارد، به برنامه ریزی بیشتر، سرمایه گذاری و زمان بیشتری نیاز دارد.
- گواهینامه های مهارت آیا مهارت های لازم برای برند سازی شخصی را ندارید؟ اگر بتوانید کمی وقت بگذارید، به راحتی می توانید مهارت هایی را که برای تقویت شایستگی های خود نیاز دارید به دست آورید. کلاس های رایگان و کم هزینه زیادی وجود دارد که می توانید برای کسب مهارت های شغلی مورد نیاز خود شرکت کنید. هنگامی که مجموعه مهارت های خود را ارتقا دادید، پروژه های مستقلی را برای ایجاد مجموعه ای از مهارت های مرتبط با هدف برند شخصی خود انجام دهید. میتوانید آن مهارتها را به رزومه و لینکدین خود اضافه کنید.
- خیلی مراقب باشید همانند زمانی که به دنبال شغل جدیدی می گردید، مراقب تغییراتی که در پروفایل های خود ایجاد می کنید و برای کارفرمای فعلی شما قابل مشاهده است باشید. به عنوان مثال، اگر در بخش فروش کار می کنید، لازم نیست همه پست های اینستاگرام شما در مورد توسعه محصول (شغل مورد علاقه تان) باشد. اگر از فضای مجازی برای برندسازی استفاده می کنید، به آرامی موضوعات جدید را با هم ترکیب کنید.
یک بیانیه برندسازی ایجاد کنید
بیانیه برندینگ بیانیه کوتاه و جذابی است که دربرگیرنده مواردی است که شما را به یک نامزد قوی برای یک شغل تبدیل می کند. نوشتن بیانیه برندسازی می تواند به شما کمک کند تا ماهیت آنچه را که می خواهید در مرحله بعدی حرفه خود به دست آورید، به دست آورید.
وقت گذاشتن برای نوشتن بیانیه برندینگ خود به شما کمک می کند تا روی آنچه می خواهید با برندسازی یا تغییر نام تجاری خود انجام دهید تمرکز کنید.
یک بیانیه برندسازی به رزومه خود اضافه کنید
افزودن بیانیه برندینگ به رزومه راهی است برای اینکه به کارفرمایان نشان دهید که در صورت استخدام شدن چگونه می توانید به سازمان ارزش بیافزایید. هر بار که از رزومه خود برای درخواست شغل استفاده می کنید از یک عبارت برندینگ استفاده نکنید.
اگر بیانیه برند شما با این شغل مطابقت ندارد، زمانی را برای تغییر دادن آن اختصاص دهید تا منعکس کننده ویژگی هایی باشد که کارفرما به دنبال آن است. مانند تمام مطالب جستجوی کار، مهم است که به کارفرما نشان دهید که چگونه در بین بهترین کاندیداهای واجد شرایط برای این شغل هستید.
پروفایل لینکدین خود را به روز کنید
همچنین پروفایل لینکدین خود را به روز کنید. لازم نیست دقیقاً با رزومه شما مطابقت داشته باشد، اما باید به اندازه کافی نزدیک باشد زیرا کارفرمایان آن را بررسی می کنند. برای نوشتن خلاصه ای که حامی اطلاعات کافی باشد، علایق شغلی شما را منعکس کند و توجه مدیران استخدامی را جلب کند، وقت بگذارید.
تغییرات صفحه لینکدین خود را به تدریج اعمال کنید. ایجاد تغییرات کوچک در طول زمان، توجه کمتری جلب خواهد کرد. برای مثال، میتوانید به تدریج پروفایل LinkedIn خود را با بازنگری برخی از شرحهای شغلی خود تغییر دهید تا با برند مورد نظرتان مطابقت داشته باشد. پروفایل شما کماکان باید آنچه را که در هر شغل انجام داده اید منعکس کنند، اما می توان وزن برخی را تغییر داد.
هدلاین لینکدین خود را به روز کنید. بخش تیتر لینکدین برای متن کوتاه و توصیفی طراحی شده است. از آن برای برجسته کردن مهارت هایی که دارید و مطابق با اهداف شما هستند استفاده کنید. باز هم، اگر شاغل هستید، از نقش فعلی خود خیلی دور نشوید. ولی اگر در حال حاضر کار نمی کنید، انعطاف بیشتری در نحوه نوشتن تیتر خود دارید.
سایر حساب های اجتماعی خود را بررسی کنید
آیا شبکه های اجتماعی شما پیامی که به استخدام کنندگان می رسانند هماهنگ با رزومه و تصویری که می خواهید ایجاد کنید هستند؟ آیا وقتی به هر یک از حسابهای مختلف رسانههای اجتماعی عمومی شما نگاه میکنند، همان تصور را خواهند داشت؟
زمانی که از رسانه های اجتماعی برای پیشرفت شغلی استفاده می کنید، هماهنگی مهم است. استفاده از یک عکس حرفه ای یکسان در پلتفرم ها به ساختن برند شما کمک می کند.