مهارت های نرم یا Soft Skills، اصطلاحی جامع است که نیاز توجه به آن و توسعه آنها بسیار بیشتر از قبل احساس میشود. به طور خلاصه، مهارت های نرم، آن دسته از مهارت های غیر فنی هستند که در نحوه تعاملات شما با دیگران، زندگی شخصی، ارتباطات کاری، چگونگی حل مسئله و مواردی از این دست عمل میکنند.
برای مهارت های نرم اصطلاحات دیگری از جمله مهارتهای بینفردی، مهارتهای شخصی، مهارتهای غیرفنی و… نیز استفاده می شود.کارشناسان استخدام در میان افراد متقاضی به دنبال فردی میگردند که علاوه بر مهارت های فنی مورد نیاز شغل دارای مهارت های نرم متناسب با شغل و شرکت هستند، چرا که پیش بینی می شود این افراد در محیط کار موفقتر خواهند بود. همچنین باور دارند فردی که تواناییهای فنی بالایی در زمینه شغلی خود داشته باشد، اما برای مثال توانایی مدیریت زمان خود را نداشته باشد و یا نتواند بهخوبی با اعضای تیم همکاری کند، در کار خود موفق نخواهد بود.
چرا مهارت های نرم اهمیت دارند؟
بدیهی است کارفرمایان در پی اشخاص دارای مهارت های نرم هستند، اما در هر حال داشتن تخصص خاص آن رشته کاری نیز مهم است؛ مثلا برنامه نویس باید در کد نویسی و رفع مشکل برنامه مهارت داشته باشد، اما در هر شغلی کارکنان نیاز دارند که به سایر افراد تیم نیز نزدیک شوند و با آنان در کار تعامل کنند.
نکته دیگر حائز اهمیت این است که مهارت های نرم، قابل انتقال از شخص یا سازمان به شخص دیگر است و شخص، فارغ از شغل خود، این مهارتها را به کار میگیرد، بنابراین، در محیط کار نیز چنین شخصی میتواند سازگاری بالاتری نشان دهد.
مهارت های نرم، در آن دسته از سازمانهایی که دارای مراجعه کننده هستند، بیشتر اهمیت پیدا میکند. کارکنان اینگونه شغل ها در تماس مستقیم با مشتریان هستند. توانایی گوش دادن فعال به مشتری و آماده کردن خدمات موردنیاز مشتری به شکل مؤدبانه و درست، ازنشانه های داشتن مهارت های نرم است.
مهارت های نرم در سازمان
مهارتهای نرم کارکنان در شرکت ها، نقش مهمی درمشارکت افراد در موفقیت آنها را ایفا می کنند. مطالعه سازمانهایی که با مشتریان حضوری در ارتباطند نشان میدهد شرکت هایی که که برای توسعه مهارت های نرم فعالیت هایی داشته اند به طورکلی موفقتر از رقبا بوده اند.
مطالعه جدیدی که مکنزی (McKinsey & Company) در دوران پاندمی کرونا انجام داده است، نشان می دهد که توسعه مهارت های کارکنان در حال تبدیل شدن به یک روش معمول است و توسعه مهارت های نرم راه غیر قابل اجتناب برای توسعه و تغییر سازمانی ست.
در این تحقیق 58 درصد شرکت کنندگان، کاهش شکاف مهارتی را بالاترین اولویت می دانند، 69 درصد گفته اند نسبت به دوران قبل از کرونا مهارت سازی بیشتری در کارکنان انجام می دهند.
Talent Redeployment یا استفاده استعداد ها در نقش های جدید (که معمولا نیاز به درجاتی از مهارت سازی دارد) نیز در دوره کووید-19 تبدیل به امری عادی شده است، 46 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه، افزایش چنین جابجایی هایی در کارکنان را گزارش کرده اند.
شش مهارتی که شرکت ها در حال افزایش تمرکز بر آنها هستتد به شرح زیر است:
- مهارت رهبری و مدیریت دیگران (Leadership & Managing others)
- تفکر انتقادی و مهارت تصمیم گیری ( Critical Thinking & Decision making)
- مهارت مدیریت پروژه (Project Management)
- مهارت پذیرش/ سازگاری با تغییر و یادگیری مستمر (Adoptability & Continues Learning)
- مهارت های دیجیتال (Digital Skills)
- مهارت های بین فردی و همدلی (Interpersonal skills & Empathy)
همچنین در نمودار ذیل می توانید، 10 مهارت اول مورد مطالعه با بیشترین رشد و میزان رشد سرمایه گذاری روی آنها از سال 2019 تا سال 2020 را ببینید:
منبع: لینک مقاله
خیلی مطلب جالبی بود ممنونم از توضیحات خوبتون